Fedmeoperation – Du bør vide nogle ting inden du vælger en af de tre fedmeoperationer…

Jeg vil indrømme at jeg har overvejet meget om jeg burde skrive min mening om fedmeoperationer eller ej… men nu har jeg altså besluttet mig for at gøre det. Jeg får sikkert en over næsen af nogle læsere fordi jeg mener at valget af en fedmeoperation kan være ekstremt dyrt… og ikke kun økonomisk. Der findes ialt tre forskellige fedmeoperationer nemlig gastric banding, gastric sleeving og gastric bypass… de er en lille smule forskellige fra hinanden og jeg skal også nok skrive om dem alle tre i løbet af et par uger… MEN: LÆS LIGE MIN ARTIKEL INDEN DU BESLUTTER DIG FOR AT FÅ EN FEDMEOPERATION… der er nemlig en psykisk pris man betaler uanset om det lykkes eller ej! Du kan læse min uforbeholdne mening her: Fedmeoperationer – Læs dette inden fu får en fedmeoperation!

8 kommentarer »

  1. Hanne Bærentsen Andersen said

    Hej Henrik!

    Først mange gange tillykke til dig at du har fundet de vise sten i forhold til dit vægttab. Det er rigtig sejt gået og en kæmpe flot resultat. Og super godt at du deler ud af din erfaring og vil bidrage med din viden så andre kan få hjælp og motivation til at gøre noget ved deres overvægt.

    Nu har jeg lige læst din artikel omkring fedmeoperationer. Det er godt det er din uforbeholdne mening der skinner igennem. For jeg må godt nok sige at den mangler en masse ”oplysning” og korrekthed

    Så lidt omkring fedmeoperationer. Man får ikke, eller betaler sig ikke bare sådan lige fra en fedmeoperation.
    Fedmeoperationer er ifølge WHO en liv reddende operation, og derfor også dækket ind af forskellige garantier.
    Men der er mange ting som skal være opfyldt, for at en sådan operation kan komme på tale. Sundhedsstyrelsen har i samarbejde med de forskellige fedmeeksperter, som består af medicinske læger, kirurger med speciale i fedme fastsat nogle helt konkrete kriterier, som skal opfylde for at blive godkendt til en fedmeoperation.
    Her i Danmark er det bla. Du skal være mellem 18 og 60 år. Have en BMI over 40, har du følgesygdomme fra din overvægt, er det en BMI 35. Alle andre muligheder skal være udtømt og prøvet. Så kan du indstilles til operation.
    Operationen foretages her i Danmark på et af de 5 fedmecenter, Ålborg, Århus, Odense, Hvidover, Glostrup. Der ud over er der 3 privat hospitaler som foretager den operation, Det er Hamlet, Eira og Mølholm. Det med at rejse til Belgien eller Tyskland, er lidt passe fordi ventetiden i Danmark er meget nedsat her de sidste 3 år. Samt det at efterforløbet ikke er så nemt at få foretaget i Danmark hvis din operation er foretaget i udlandet.
    Du har helt ret når du udtaler dig om at en fedmeoperation har store konsekvenser og omkostninger for den som lader sig opererer. Så det er ikke bare en operation som du taber dig af, men et redskab du er tvunget til at gøre brug af i forhold til den måde du skal komme vider i dit liv på. Altså et letter liv. Som opereret er du tvungen til at skulle leve sundt for at det” virker ”.
    De psykiske følger af en operation kan være meget komplekse, både i forhold til identitet, selvværd og selvtillid.
    Samt det at komme sin spiseforstyrrelse, og det store misbrug at mad til liv, som har lagt til grund for stor overvægt /fedme.
    Men også den måde du mødes af andre mennesker på, fordi at det at være overvægtig er forbundet med så megen tabu og ja, skal vi kalde det nedværdigende ”behandling ”.
    Jeg mener at det man som overvægtig søger , er de vise sten som skal hjælpe dig med at komme din overvægt til livs. Bare det virker så er man parat til alt. Nogen har gavn og succes med forskellige livsstil, Vægtvogteren, Vægtkonsulenterne og mange andre, du har haft god gavn og succes med dit valg. Der er rigtig mange der har haft og har god gavn og stor succes samt fundet de vise sten ved at få en fedmeoperation. Så alle skal have lige respekt mener jeg.

    Hanne Bærentsen Andersen.

  2. bruhn505 said

    Hej Hanne!

    Hvor er jeg glad for din meget saglige kommentar. Jeg kender sandelig godt til forholdende omkring operationerne da flere af mine venner har fået foretaget sådan en. Men du kan sagtens betale dig fra det nu og her, eksempelvist i Belgien. Jeg kender til flere der har pengene iorden og de skulle IKKE igennem et kæmpeforløb inden. det er bare at bestille og betale, det var bare ikke i Danmark!

    Nå, men min pointe er også bare at en fedmeoperation godt kan være en rigtig løsning, men det er ALDRIG den eneste løsning.

    Man må bare ikke lade sig forblænde af muligheden som en gylden løsning over dem alle. Der er fordele og ulemper, ligesom ved alle andre.

    Min holdning er og bliver den at vi er som overvægtige endomorpher nødt til at acceptere de gener vi har fået tildelt og så passe på hvad vi spiser. Det er altså ikke så svært…

    Men når alt det er sagt så kender jeg faktisk også nogle der har fået foretaget en operation og er rigtig glade for dem. Og dem skal jeg nok bringe et interview med. Alle har ret til at kende begge sider af sagen og det her er og bliver jo bare min personlige mening.

    Og din mening kan være ligeså god og rigtig som min… jeg håber bare at folk der overvejer en operation ikke lader sig forblænde af mulighederne, men overvejer konsekvenserne også. Derefter kan man træffe det valg der er mest rigftig for en selv.

    -Henrik

  3. Vicki Christensen said

    Hai Henrik..

    Først vil jeg sige tillykke med dit flotte vægttab..
    Jeg fulgte dig på tv hver uge..
    Jeg synes det er så stærkt at du kunne klare det selv..
    Hatten af for dig..
    MEN..
    Jeg er en af dem der har fået en fedmeoperation..
    En bypass..
    Og ja der er psykiske følger, men for mig er de forbundet med mit vægttab..
    Jeg blev tosset da du på tv kaldte det en nem løsning for fandme da om det er en nem løsning..
    Jeg gik ikke fra den ene dag til den anden og sagde til mig selv at det da kunne være sjovt…
    Det har taget mig over 1½ år at sige ja tak til den operation..
    Jeg har valgt at få denne operation trods det at jeg kun er næsten 24 år gammel fordi følgesygdommene ville gøre mig invalid inden 10 år…
    Det er ikke alle der har en styrke som dig Henrik og det føler jeg du skider på med den holdning..
    For mig var denne operation sidste udvej hvis jeg skulle ha mit vægttab..
    Og det er sku ikke bare en mirakkelkur for der skal fandme stadig kæmpes og det bliver der også…Men det gør det hele lidt nemmere at forholde sig til på nogle områder..
    Jeg synes du skulle undersøge ud i alle kroge hos virkelige mennesker i stedet for forskning..
    Måske du skulle spørger levende mennersker om deres erfaringer..
    Du skal være velkommen til at bruge mig..
    Jeg er enlig mor på 23 (snart 24) med en datter på 3½ år..
    Det er sku ikke lutter lagkage..
    Men undersøg også kan du udtale dig..

    Med venlig hilsen Vicki

  4. Først og fremmest vil jeg gerne takke dig for artiklen. Den er velformuleret, og jeg er fuldkommen enig.

    Jeg har haft lignende holdning til rygestop. Jeg har ALDRIG brugt piller, men har ikke røget én eneste cigaret siden 1. august 2006. Jeg har ikke brugt hverken piller, plastre, tyggegummi eller andet. For mig var listen over tilsætningsstoffer rigeligt til at sætte tingene i perspektiv, og jeg kan derfor nikke genkendende til analogien med cirklen. De to cigarer der blev røget til fruens 30 års fest i november og nytåret i år gav IKKE tilbagefald, og beviser derfor at viljeSTYRKEN er til stede.

    Nu skal det hele så omsættes til vægttab, og denne artikel fik sat en del ting på plads.

    Tak for hjælpen.🙂

  5. bruhn505 said

    Hej Vicki!

    Jeg har bestemt ikke ønsket at “skide” på folk der har valgt operationen, og for mig er der forskel på ordet “nemt” og ordet “Let”.

    Det er bestemt ikke nogen let løsning at vælge en fedmeoperation, men det er stadigvæk at give op overfor et problem, derfor bruger jeg terminologien “nemme løsninger”.

    Jeg har fuld forståelse for at jeg måske har fået nogle slag i livet som har givet mig en hvis portion viljestyrke… men det kan ALLE få!

    Viljestyrke er en psykisk muskel som du kan træne op. Det kræver bare små skridt hver dag…

    Så tag det bestemt ikke personligt, men jeg mener bare at det er og blive en farlig operation.

    Du har dog fået mig overbevist om at alle skal have en objektiv information og derfor skriver jeg nu en artikel (uden min egen holdning) der fortæller om de tre operationer.

    Til Henrik Blunck: Jeg er meget glad for at artikeln kunne inspirere til noget… som du kan se har den også vakt noget harme…

  6. Tina Gøllnitz said

    Hej Henrik
    Jeg faldt over denne artikel helt tilfældigt – har ikke tidligere stiftet bekendtskab med dig og din kamp. Men jeg tager hatten af for dig!! Tillykke med dig og din styrke!!

    Men hammeren må jo falde… For der er nogle ting, jeg bestemt ikke er enig med dig i!! Jeg er GBY opereret med et rigtig godt resultat…!! Mit mål var at blive sundere, få bugt med et højt blodtryk og leve! Det har jeg opnået!! Også uden de store skrammer undervejs. Jovist havde jeg en overgang brug for hjælp til at finde alternative redskaber til konflikthåndtering etc. Hvor jeg tidligere havde været låst fast i et mønster omkring mad. Den hjælp havde jeg såmænd nok haft brug for uanset GBY eller ej!

    Du har jo ganske ret, når du skriver, at det er vigtigt at alle får en objektiv information omkring operationer – det mener jeg nu ikke du giver! Du taler jo udelukkende i mod. Du nævner ikke med et ord, alle de positive historier. Så jeg håber, de der overvejer husker BEGGE sider, for du har efter min opfattelse glemt den gode historie.

    Når du så tilmed siger, at en fedmeoperation er det samme som at give op overfor et problem, så må jeg gå i rette med dig. Hvis jeg havde givet op overfor mit vægtproblem, så havde jeg jo fortsat ad den nemme vej – var blevet i mit misbrug og valgt det korte liv – det havde været den nemme løsning. Man kunne også vælge at sige – jeg rejste mig! Jeg tog en beslutning! Jeg kæmpede en kamp for at få den hjælp, der skulle til, for at jeg kunne få livet igen! For INGEN kommer sovende til en fedmeoperation her i landet! Og selvom man har fået en fedmeoperation, så kommer man bestemt heller ikke sovende til vægttabet!

    SÅ jeg forbeholder mig ret til at sige, at min kamp for vægttab er min egen! OG den er jeg katme stolt af! GBY eller ej – så er det min fortjeneste!
    Jeg er glad for min operation – glad for mit nye liv. Og lykkelig for at være blevet sundere – at have opnået en ny chance for livet!!

  7. Hej Tina!

    Jeg skriver faktisk også om de tre operationer på hjemmesiden, de har bare en artikel for sig selv.

    Men tillykke med dit vægttab og din indstilling. Det er som sagt ikke min, men jeg respekterer dig fuldt ud for din holdning. Jeg skrev artiklen fordi jeg var træt af at folk nærmest så operationerne som en gylden løsning imod overvægt… men det er dejligt at høre at du har fået noget godt ud af det.

  8. Mia Horne said

    Hej. Først vil jeg sige tillykke med dit vægttab. Jeg må indrømme at jeg først har læst dit indlæg nu. Men du skriver noget i din artikel som jeg er stærkt uenig med dig i og det er. Du skriver at en stor del af dem der får en fedmeoperation ikke taber sig. Og det passer altså IKKE. ALLE dem der får en fedmeoperation TABER sig. Hvis man ikke tabte sig af sådan en operation hvorfor så overhovedet få den?

    Det stemmer simpelthen ikke! Det kan sagtens lade sig gøre at tage på selvom man har en fedmeoperation. Det sker ved høj indtagelse af eksempelvist chokolade. Der er faktisk også tv udsendelser om folk der ikke har tabt sig! -Henrik

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Skriv et svar

