Hvordan får jeg mit proteinbehov dækket?

Når jeg er ude at holde foredrag eller folk gennemgår Naturlig Slankekur så fortæller jeg altid at det først og fremmest er vigtigt at få dækket sit daglige behov for proteiner som er MINIMUM 1,5 x din kropsvægt i kilo. Dyrker dy bare moderat motion er de imellem 2-3 gange din kropsvægt i kilo. Hvis du eksempelvist vejer 100 kilo så skal du altså have 150 gram protein om dagen som minimum (men meget gerne mere). Kød, fisk og fjerkræ er det mest proteinholdige der findes og der er gennemsnitlig 20 gram protein pr. 100 gram. I dette eksempel skal du altså for at tabe fedt og ikke muskelmasse spise minimum 750 gram kød hver eneste dag.

Dette deler altid folk i 2 lejre. Nogle jubler over alt det kød der skal spises (som regel mænd) og andre dåner ved tanken (som regel kvinder). Derfor får jeg meget tit spørgsmålet “Hvordan får jeg dækket mit proteinbehov når jeg nu ikke er så glad for kød?”. Det er et rigtig godt spørgsmål fordi man skal nemlig passe meget på når det angår kød… der er nemlig som regel redt meget fedt på det kød man køber idag og det er naturligvis det vi skal spare på. Hvis du spiser fedtfattigt kød, så er det helt ok og du kan roligt spise 1 kilo (ja du læste rigtigt) om dagen! Men uanset om du er glad for kød eller ej, så anbefaler jeg på det ktraftigste at du starter på at spise et proteintilskud hver dag. Det kaldes i daglig tale proteinpulver og det giver dig 2 store fordele:

1. Hvis du spiser 2 proteinshakes hver dag vil du automatisk få dækket dit proteinbehov igennem den normale føde du spiser resten af dagen fordi alle fødevarer indeholder en hvis mængde protein.

2. Du får alle de rigtige proteiner uden alt det unødvændige fedt og kulhydrat… men det betyder ikke at du skal lade kødet være, spis endelig løs af det fedtfattige kød. Nu kan du bare spise det du vil have uden at tænke på mængden fordi du nu har fået dækket den igennem dine 2 daglige proteinshakes.

Men hvad er så egentlig proteinpulver? Der er mange der tror at det er noget kemisk fremstillet unaturligt underligt noget som store bodybuildere spiser. Dette kunne ikke være fjernere fra sandheden. Jeg har skrevet en artikel omkring proteinpulver på min hjemmeside der fortæller hvad du har brug for at vide om proteinpulver og den kan du læse her: Protein & Proteinpulver

4 kommentarer »

  1. Sus said

    Hejsa

    Så vidt jeg kan se, er div. proteindrikke og proteinbarer meget kaloriefyldte. Er dette også gældende for proteinpulver?

    Sus

  2. Hej Sus!

    Nej. Proteinpulver er som regel meget rent protein. Du kan få pulver der består er 89% protein og dermed kun indeholder et par gram fedt og kulhydrat.

    God appetit🙂

  3. Jon Sommer Hansen said

    Hej.
    Glad for at se vi er enige. Jeg har en blog som hedder (link er fjernet af redaktøren) hvor jeg bla. anbefaler 2 gram protein pr kilo kropsvægt. Mener også at rent proteinpulver er en fin måde at få det på. Vil du ikke også give mig ret i at man skal holde sig fra amerikanske designerprotein pulvre, som indeholder alle mulige kosttilskud de fleste aldrig har hørt om? De er desværre meget udbredt blandt bodybuildere. Trist! Fin blog du har. Mvh Jon

  4. Både ja og nej. Jeg mener ikke de amerikanske pulvere kan kæmmes over en kam. Jeg mener at man skal sætte sig ind i de ting man spiser, inklusive proteinpulver. Der findes en del udmærkede danske pulvere men der er også et væld af rigtig gode amerikanske. Det er et svært emne og derfor er det, efter min mening, ikke noget der bør tages let. Læs indholdslisten og træf dit valg… sådan mener jeg alle skal gøre. Jeg har fjernet dit link, da det hurtigt kan virke som en reklame, men når du får lidt mere indhold på din blog så vil jeg gerne anmelde den og linke til den.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Skriv et svar

